Z Prahy do Silicon Valley

Autor: Filip Molčan

Oblast na sanfranciském pobřeží bývá označována jako centrum počítačového a technologického průmyslu. Alespoň v americkém měřítku. Mnoho českých firem a odborníků však nemělo možnost se s tímto zázrakem osobně seznámit. Jaké to tedy skutečně je v Křemíkovém údolí a jak moc se zdejší prostředí odlišuje od toho, co známe z Čech?

Silicon Valley je výjimečnou oblastí v rámci celého světa. Sídlí zde většina technologických firem a většina zajímavých investorů a dalších organizací, které se podílejí na úspěších firem, jako je Google, Facebook, Twitter, Groupon a stovky dalších. Křemíkové údolí se stalo jakýmsi symbolem a Mekkou mladých, dynamických firem, které mají touhu prorazit v oboru informačních technologií.

Oblast od San Francisca po San Jose čítá necelé 3 miliony obyvatel s průměrnou mzdou 130 tis. Kč měsíčně a sídlí zde přes 3 000 technologických firem. Je to neuvěřitelně kreativní a rychlé prostředí. Denně tu vznikají desítky firem a desítky zase zanikají, a to tempem, které je pro nás nevídané. Investoři jsou hladoví po nových nápadech a jsou ochotní riskovat mnohem více než na jiných místech světa.

Jedním z důvodů, proč zrovna tady vzniklo takto inovativní prostředí, je fakt, že zde působí hned několik kvalitních vysokých škol. Stanford, Berkeley a San Jose State nejčastěji zásobují nové start­upy kvalitními lidmi. Do Silicon Valley míří také velké množství cizinců (přes 36 % z obyvatel Silicon Valley), přesto zde poptávka po kvalitních lidech vysoce převyšuje nabídku.

Denně jsou zde pořádány větší či menší konference, meetupy a další setkání lidí z různých oblastí. Na těchto akcích lze potkat zakladatele úspěšných firem nebo začínající podnikatele stejně jako kvalitní programátory, designery a další talenty hledající svůj projekt snů. Už jen to může být zdrojem velké inspirace i cenných rad pro všechny nadšené, začínající vývojáře.

V oblasti Silicon Valley je vybudovaný celý ekosystém dalších kousků skládanky celého úspěchu. Působí zde řada konzultantů, kteří se snaží začínajícím firmám pomáhat, řada bank a dalších finančních institucí, které se snaží pomoci s financováním startupů. Založení firmy je otázkou dvou hodin na internetu a vše je podřízeno tomu, aby se podnikatel mohl maximálně soustředit na svůj hlavní business. A v neposlední řadě tu mají podnikatelé dlouhou ­řadu úspěšných, u kterých se mohou inspirovat. V tomto směru je nutné konstatovat, že nic podobného v České republice nalézt nelze.

Neúspěch je ceněn

Co je v Silicon Valley velice odlišné od ČR, je přístup k neúspěchu. Máte za sebou několik firem, které nebyly úspěšné, které zkrachovaly? Pak jste v Silicon Valley kupodivu velice ceněni. Investoři spolupracují rádi s lidmi, kteří vědí, co je to neúspěch. Pořádají se tu dokonce konference o neúspěchu. Lidé zde sdílejí své zkušenosti a předávají je dalším, aby tyto chyby neopakovali.

Všichni v oblasti Křemíkového údolí chtějí dokázat něco velkého. I zdánlivě velice zvláštní projekty mají šanci zde získat svého investora a vydat se na cestu ke vzorům úspěchu, tedy tam, kde je dnes Facebook, Google, Apple a další firmy. Investoři jsou připraveni investovat i do sebevíce bláznivějších nápadů a podnikatelé tak dostanou šanci ukázat, zda projekt má smysl nebo ne. Jen malé procento firem uspěje, ale velké množství firem má možnost své štěstí zkusit. Na druhou stranu je potřeba konstatovat, že ne všichni uspějí, protože konkurence je obrovská.

Investoři akceptují riziko

V České republice máme velice schopné odborníky z oblasti informačních technologií. Vznikají zde i první akcelerátory, kde mohou zajímavé start­upy vznikat a získat prvotní kapitál a především rady od zkušených podnikatelů. Jen málo firem v ČR má ale cíl proniknout na zahraniční trhy a stát se světovým hráčem ve své oblasti. Ve srovnání s naším prostředím je nutno vyzdvihnout i minimální administrativní bariéry při zakládání firem.

Další rozdíl je v chování investorů v Silicon Valley, míra rizikovosti při investování je zde posunuta hodně vysoko. Investuje se do projektů, které nemají jasnou monetizaci, není jasné, zda budou mít úspěch, zda je vůbec lidé přijmou, není jasné, jak a kdy se investované finance mohou vrátit. Investuje se do nápadů a do výjimečných lidí.