Daně v roce 2014: sazby se nemění, základy ano

20.prosinec 2013   Autor :  Jaroslava Kypetová

Většina úprav daňových zákonů, které se stanou účinnými v roce 2014, má formu tzv. zákonného opatření Senátu. Zčásti se jedná o přizpůsobení zdanění novému občanskému zákoníku a dalším zákonům, zčásti jde o reakci na změny v evropských směrnicích, zčásti o (jistě dobrými úmysly motivované) zásahy do základů daní a zčásti se o rok předsouvá účinnost již schválené úpravy.

Daň z příjmů

V textu se objevují změny používaných termínů, např. závazky se mění na dluhy, podnik na obchodní závod, společnost na obchodní společnost, pronájem na nájem, nemovitost na nemovitou věc nebo půjčka na zápůjčku. Úprava také reaguje na nový pojem pacht nebo vznik svěřeneckých fondů. 

Mimo vliv nového občanského zákoníku došlo ke zvýšení některých prahů, které rozhodují o způsobu zdanění. Tak například v případě prodeje věcí a práv zahrnutých do obchodního majetku u poplatníka uplatňujícího daňový paušál podle § 7a se nově povinnost podání daňového přiznání vztahuje až na částky vyšší než 15 tis. Kč (nyní 6 tis. Kč). Dále pak zdaňování zvláštní sazbou u autorských honorářů a dalších příjmů z průmyslového vlastnictví bude možné až do částky 10 tis. Kč měsíčně (dnes 7 tis. Kč). Samostatným základem zůstávají také příjmy na základě dohody o provedení práce do 10 tis. Kč měsíčně (dnes 5 tis. Kč). 

Došlo rovněž k ročnímu „předsunu“ uplatnění časového testu u prodeje cenných papírů. Místo v lednu 2015 tak již od roku 2014 dochází k prodloužení doby, po kterou je třeba cenný papír držet, aby mohl být příjem osvobozen. Z dnešních 6 měsíců se doba prodlužuje na 3 roky. 

Nově se do zákona zavádí definice veřejně prospěšného poplatníka, který má částečně odlišné parametry od současných poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání. Úroky nově patří do skupiny příjmů, které dani u těchto poplatníků podléhají. Zákon obsahuje rovněž definici a pravidla pro bezúplatné příjmy, což souvisí se zrušením daně dědické a darovací. 

Pro zaměstnavatele může být zajímavá možnost odpočtu na podporu odborného vzdělávání (nové § 34f až 34h). Od základu daně bude možné odečíst hodnotu majetku pořízeného pro účely odborného vzdělávání, a to i v případě pořízení prostřednictvím finančního leasingu. Musí však jít o majetek zařazený v prvních třech odpisových skupinách a detaily pořízení a využití musí obsahovat smlouva mezi poplatníkem a školou. Konkrétně by odpočet mohl činit nejvýše částku ve výši součinu 5 000 Kč a počtu hodin praktického vyučování, odborné praxe a vzdělávací činnosti v rámci části akreditovaného studijního programu vysoké školy. Dále lze odečíst vynaložené další výdaje, které mají v zákoně podobu 200 Kč na hodinu vyučování na pracovišti poplatníka. 

Daň dědická, darovací a daň z převodu nemovitostí

Trojdaň obsažená v zákoně 357 / 1992 Sb. končí. Daň dědická a darovací již nebude upravena zvláštním zákonem, příjem z darů a dědictví tak nebude sledován odděleně a oba se stanou součástí zákona o daních z příjmů. Zároveň se na většinu příjmů získaných bezúplatně nahlíží jako na osvobozené od této daně. 

Samostatné zákonné opatření Senátu upravuje novou daň z nabytí nemovité věci. Text reaguje především na změnu chápání stavby a majetkových práv podle nového občanského zákoníku. Nejvíce spornou otázku, tedy původně zamýšlenou změnu v osobě poplatníka při nákupu nemovitosti, zákonné opatření nakonec upravuje tak, že se smluvní strany mohou dohodnout na tom, zda daň z nabytí nemovité věci uhradí kupující nebo prodávající.

Základem daně je nabývací hodnota, kterou může tvořit sjednaná cena (vždy se použije např. u majetku obcí), srovnávací daňová hodnota, zjištěná cena nebo zvláštní cena (např. pozůstalost, insolvence, vklady majetku, dražby). Novinkou se stává možnost poplatníka, aby si sám zvolil, zda pro určení srovnávací daňové hodnoty použije směrnou hodnotu nebo zjištěnou cenu. Volba poplatníka však přichází v úvahu pouze v těch případech, kdy bude možné směrnou hodnotu určit. Stále však platí pravidlo vyšší ceny mezi cenou sjednanou a srovnávací daňovou hodnotou.

Způsob výpočtu směrné hodnoty má upřesnit prováděcí vyhláška Ministerstva financí (v polovině prosince 2013 dosud nebyla ve Sbírce vyhlášena) a mají ji stanovovat přímo správci daně. Neposkytne-li poplatník údaje o nemovité věci nutné k určení směrné hodnoty, vyzve správce daně poplatníka k předložení znaleckého posudku. Náklady na vytvoření znaleckého posudku se za určitých podmínek stávají daňově uznatelným nákladem.

Úhrada daně se nově provádí zálohově prostřednictvím zálohy ve výši 4 % sjednané ceny, která se následně vyrovnává (či nikoliv) po vyměření daně dle výše uvedených způsobů. Nedoměřuje se daň nižší než 200 Kč.

Daň z nemovitých věcí

Změna samotného názvu zákona představuje první z řady drobných, nikoliv však nedůležitých úprav. Fakt, že stavba se od ledna stává součástí pozemku, mohl vést k tomu, že by podstatná část inkasa daně, která směřuje do rozpočtu obcí, zmizela. Základem daně ze staveb a jednotek je nově budova, kterou definuje katastrální zákon, a také inženýrská stavba uvedená v nové příloze. Zde se objevují zejména komíny a věže. Text zákona dále zpřesňuje osvobození pro stavby sloužící ke zlepšení životního prostředí. Nově přestávají být předmětem daně pozemky, které jsou součástí jednotky, a pozemky ve spoluvlastnictví všech vlastníků jednotek v domě užívané společně s těmito jednotkami.

Daň z přidané hodnoty

Diskuze se v současné době vede o dopadech ustanovení § 56, který definuje dodání nemovitých věcí a související osvobození od daně. Od daně je osvobozeno dodání vybrané nemovité věci, která je pozemkem, na kterém není zřízena stavba spojená se zemí pevným základem nebo inženýrská síť. Dodání ostatních nemovitých věcí je osvobozeno od daně po uplynutí 5 let od vydání prvního kolaudačního souhlasu nebo ode dne, kdy bylo započato první užívání stavby. Dle vyjádření developerských společností tak vzroste cena bytů o 21 %. I současné znění tohoto paragrafu však říká, že převod pozemků je osvobozen od daně, s výjimkou převodu pozemků stavebních. 

Spotřební daně

Již na začátku prosince nabyl účinnosti nový zákon o povinném značení a současně změnový zákon, který se dotkl také legislativní úpravy spotřebních daní. Mění se především pravidla objednávání a evidence kolků umísťovaných na lahve. Plátce daně, který je registrovanou osobou podle nového zákona o povinném značení lihu, musí podávat daňové přiznání k dani z lihu elektronicky. V důsledku již dříve schválené změny dochází v roce 2014 k dalšímu navýšení daně z tabákových výrobků.

Pojistné

Od 1. ledna 2014 platí pro zaměstnavatele povinnost elektronické komunikace s orgány správy sociálního zabezpečení. Tato povinnost se bude týkat všech zaměstnavatelů, včetně osob samostatně výdělečně činných, pokud zaměstnávají alespoň jednoho zaměstnance. Pro osoby samostatně výdělečně činné, které nejsou zaměstnavatelem, byla tato povinnost odložena až do roku 2015. 

V případě sociálního pojištění se o jednotky korun zvyšují hranice příjmů a minimální vyměřovací základy. U zdravotního pojištění došlo již od listopadu 2013 k navýšení plateb za státní pojištěnce a nadále platí dočasný strop pro maximální vyměřovací základ.